Jeroen Passchier
Jeroen Passchier (Noordoostpolder,1987) maakt zijn fotokunst met behulp van een houten camera, in de traditie van de zogenaamde collodion ofwel “natte-plaat” techniek. Zoals al sinds de ontdekking van deze techniek in 1851, wordt een klein, glazen plaatje voorzien van een chemische laag nitraat. Deze plaat wordt vervolgens lange tijd blootgesteld aan hetgeen er gefotografeerd wordt.
Bijzonder hierbij is dat de kunstenaar de afbeelding in spiegelbeeld moet beoordelen, voor het moment dat hij op de knop drukt. Het ontwikkelen is vervolgens ook een chemisch wonderlijk gebeuren, waarbij de kunstenaar in een donkere kamer slechts een vijftal minuten heeft om het ontwikkelproces te laten ontvouwen. Waarbij allerlei invloeden van klimaat, vochtigheid, stofjes, lichtintensiteit etc. het resultaat mede bepalen.
Omdat de kunstenaar de foto bij ontwikkeling in de hoeken wel vast moet houden, staat de vingerafdruk van de maker op de hoeken van de foto.
Ook de randen krijgen vaak een sterkere belichting, vandaar dat fotografen vroeger de hoeken van de foto afhaalden en de foto zijn bekende ovale vignet formaat kreeg, passend in een medaillon.